Minulla olisi vähän kysyttävää Katlan kasvattajalta.

Minä kun ajattelin, että ostin lapinporokoiran - määrittävänä sanana se koira tuossa lopussa. Tarkkailtuani tilannetta nyt reilu pari vuotta, olen melko varma että on tuossa koiraakin, mutta sen lisäksi siihen on takuulla lurahtanut vähintään kengurua ja saukkoa.

Se ui, sukeltaa, on ahne ja terävähampainen ja lumessa menee mahallaan lasketellen (etenkin alamäkeen). Lisäksi se on viime aikoina yhä enenevissä määrin liikkunut takajaloillaan hypellen. (Jänikseltä se ei näytä, vaikka syökin pajunkuorta.) Mitä muutakaan tästä oikein voisi päätellä?

 

Viime viikonloppuna taas treenailtiin. Lauantaina aamusta Katlalla oli pitkät, eli noin tunnin kestänyt etsintätreeni jonka aikana löydettiin Ressu jopa kahdesti. Sen jälkeen Kattis ja Fauna lähti kepon kanssa rakennusetsintätreeneihin ja minä jäin kotiin tekemään hommia ja kävin pörrökoirien ja Saaran, Sirnan ja Jankan kanssa hihnalenkillä. Ennakko-odotuksistamme huolimatta kukaan ei edes kuollut (ja meillä oli jopa ihan leppoisaa ja mukavaa). Illaksi kipaisin vielä agihallille. Tällä kertaa kepo jäi sohvalle koomailemaan ja minä ohjasin kumpaakin koiraa. Fau skarppasi ja toimi tosi kivasti, vaikka en ole ennen sitä ohjannut. Kattis oli... no Kattis. Jos mun ohjaus on myöhässä, se hyppää korkeammalle, jotta ehtii ilmalennon aikana kysellä suuntaohjeita.

Sunnuntaina käytiin ihmettelemässä aluetta muutaman viikon päästä pidettävään kokeeseen, jossa olen ratamestarina. Koirat pomppi mukana - nimenomaan pomppi, koska alueella oli melkoisesti lunta vielä. Eikä minkäänlaista hankikantoa. Sen jälkeen mentiin Siuntion mökille lumitöihin, ja sieltä vielä hälyryhmän puolikkaisiin eli "pikkutreeneihin", joihin saa osallistua kaikkien hälyryhmäläisten koirat osaamisesta riippumatta. Aiheena oli reagointiharjoitus taajamassa, eli melko vilkkaan lenkkeilypolun varrella löydettiin ruokaa, "ruumispurkki" ja pari maalihenkilöä. Kattis ja Fau oli tosi eteviä. Lopuksi otin vielä Taikuselle yhden maalimiehen ihan vain hengen virkistykseksi, ja sitten Robin meni vielä Salkalle piiloon ja Salka sai syödä kaikki loput palkkanamit. Nom nom.